Κριτικό σημείωμα
H ανακοίνωση του φεστιβάλ
(πηγή: Free Voice Records) |
Στα μέσα Οκτώβρη ολοκληρώθηκε υπό την αιγίδα του Δήμου Στυλίδος το
φερόμενο ως „1ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Τραγουδιού Στερεάς Ελλάδας“.
Στην επίσημη ιστοσελίδα της διοργάνωσης, διαβάζουμε ότι πρόκειται πρακτικά για έναν ιδιωτικό διαγωνισμό
τραγουδιού (με έπαθλο την παραγωγή και κυκλοφορία δίσκου) από την δισκογραφική εταιρεία
Free Voice Records που εδρεύει στη Λαμία.
Το βασικό ερωτήμα που προκύπτει: τί νόημα μπορεί να έχει και τί ακριβώς
υποτίθεται ότι προάγει ένας «διαγωνισμός»
τραγουδιού;
Αυστηρά προσωπική μου θέση, είναι ότι οποιοσδήποτε «διαγωνισμός» στην τέχνη δεν έχει απολύτως κανένα νόημα (σάμπως
τρέχουμε σε αγώνες ν’ αποδείξουμε το άλμα ή την ταχύτητά μας;!). Σέβομαι τα κίνητρα
(π.χ. προσωπική αναγνώριση, συμβόλαιο ή έστω μεροκάματο) όμως δε με αφορούν. Ο Λόγος
εκφράζεται μέσω της ατομικής δημιουργίας (η οποία όταν παρουσιάζεται στο κοινό βεβαιότατα
κρίνεται, έπειτα τα άξια δε χρήζουν επιτροπές
ή μεσάζοντες!) και μας ανήκει δικαιωματικά.
Για να εμπλέκεται όμως στο εγχείρημα ένας σημαντικός Δήμος της χώρας με
έντονα παραδοσιακό υπόβαθρο, δε μπορεί παρά να περιμένει κανείς αξιόλογες
συμμετοχές από νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το ελληνικό τραγούδι (έστω
κι αν ο διαγωνισμός δεν υπήρξε δεσμευτικός, παρά ανοιχτός σε όλα τα μουσικά είδη)
και σ τ ε ρ ο ύ ν τ α ι τ α μ έ
σ α!
Η καλόπιστη θεώρηση όμως αναιρείται πάραυτα: δεν έχει παρά ν’ ακούσει
κανείς τα προκριθέντα τραγούδια!
Ηλεκτριζέ pop τσιχλοροκάκια
με ολίγη από fusionέντεχνο
σερβιρισμένα σε πλαστική ενορχήστρωση, ντεμέκ οργισμένα μπλαζέ πανκοτυπάκια
επιδιδόμενα σε λυσσαλέες εναλλαγές κιθαριστικών ακκόρντων, στον αντίποδα δε ασπροντυμένες,
φρεσκοσιδερωμένες, μυρωδάτες κοπελίτσες γαλουχημένες με γαλλικά, πιάνο, μαθήματα
άναρθρης ορθοφωνίας, πειραγμένα φωνητικά με φίλτρα παραμόρφωσης, στοιχειωμένοι αστοιχείωτοι
«στίχοι», σκόρπιες, ανούσιες φράσεις δω κ’ εκεί για να γεμίσουμε τον μουσικό
χρόνο (θαρρείς να στουμπώναμε γαλοπούλα, μέρες πούναι!) και στο βάθος…„κύπος“(!) (αντί κήπος, δείτε το τραγούδι αρ. 26...στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των
30,-€ ανά συμμετοχή, προφανώς η
ορθογραφία χρεώνεται έξτρα!).
Στο πρώτο βραβείο του αιμοσταγούς τελικού, -οι à la
The X Factor- ακροατές υποφέρουν furthermore με το ανυπόφορo „I WON’T SUFFER ANYMORE” των Valina εντ Nefeli.
„ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ“ του Μάνου
Κονδυλίδη, είναι ίσως η μοναδική ποιοτικά ολοκληρωμένη μουσική πρόταση
(παρουσία ακουστικών οργάνων, ενδιαφέρουσα ενορχήστρωση, ενώ το ύφος καταντάει
αρκετά εντεχνοειδές), όμως στιχουργικά τετριμμένη.
Δεύτερο ερώτημα: με ποιά κριτήρια
έγινε η αξιολόγηση και τελική επιλογή των τραγουδιών;
Απαντάνε τα βιογραφικά των κριτών (per se συνεργατών της δισκογραφικής
εταιρείας) του ημιτελικού γύρου, που απαρτίζονται από: ένα θεολόγο-καθηγητή
βυζαντινής μουσικής (κοινώς: ιεροψάλτη), έναν πολιτικό επιστήμονα με σπουδές στην
τζαζ κιθάρα, έναν ραδιοφωνικό παραγωγό, έναν μουσικό ορχήστρας της ΕΡΤ! Επιπλέον,
έναν μουσικό με καλή φωνή, ικανότητα στο ρεμπέτικο ύφος αλλά κυρίως αμετανόητο τριχορδά,
τον Αντουάν Παρίνη.
Κύριοι της επιτροπής, προς τί η εξοργιστικά έκδηλη απουσία του λαϊκού
και παραδοσιακού στοιχείου; Δεν υπήρξαν συμμετοχές π.χ. με μπουζούκι (υπεγράφη
δήλωση μετάνοιας και αι δημοκρατικαί αρχαί της διαδικασίας κατάπιαν το
ζητιανόξυλο!), μπασοκίθαρο ή κλαρίνο;! Ο
ύ τ ε έ ν α ς δ ι α γ ω ν ι ζ ό μ ε ν ο ς;! Τί παραπάνω
ανέδειξε η όλη πρωτοβουλία από την καγκουριά που κατακλύζει καθημερινά το ράδιο
ή την τηλεόραση;
Εντωμεταξύ, η παραμύθα (κυρίως στους φαύλους ρεμπετοκύκλους) ότι τάχα
«δε γράφονται πιά λαϊκά τραγούδια» καλά κρατεί! Γράφονται και δε παραγράφονται! Ούτε «διαγωνίζονται»! Γυρέψτε τα
χωρίς εμπάθειες, αφήστε τα να σας μιλήσουν!
Καλό και δημιουργικό 2013!
Πίκινος
Στην παρακάτω διεύθυνση υπάρχει συζήτηση για το θέμα που έγινε στο Ρεμπέτικο Φόρουμ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην βάζω για να διαβαστούν, εκτός από κάποιες τοποθετήσεις, και κάποιες άλλες πληροφορίες που αφορούν στον εν λόγω διαγωνισμό.
http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=25752
Τα σέβη μου
Δημήτρης Ν.
Πίκινε την καλησπέρα μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤυχαία έπεσα πάνω στην ανάρτησή σου ετούτη . Δεν θα μακρηγορήσω- δεν υπάρχει λόγος- ουτε με αφορούν όλες οι πτυχές του φεστιβάλ. Θέλω να πω δυο πραγματάκια για μένα ,επειδή αφήνονται υπόνοιες πως ως μέλος της κριτικής επιτροπής έπαιξα κι εγώ - όπως και οι υπόλοιποι- εντεταλμένο ρόλο. Ουτε απολογία, ούτε τίποτα παρόμοιο. Απλά δε γουστάρω να αφήνω αχλύ γύρω από το όνομά μου. Λοιπόν, έχω συμβόλαιο με την FREEVOICE RECORDS, τη διοργανώτρια του φεστιβάλ και μου ζητήθηκε ένα απόγευμα απρόοπτα να πάρω την πέμπτη θέση ενός μέλους της κριτικής που αδυνατούσε να παραστεί στην πρώτη διαλογή των τραγουδιών. Επειδή το παλικάρι είναι φίλος και συνεργάτης δέχτηκα.Και εννοείται αφιλοκερδώς! Καμιά καύλα δεν έχω να παίρνω τέτοιους ρόλους. Έχω στείλει κι εγώ σε φεστιβάλ τραγούδια -ατελέσφορα -και γνωρίζω αρκετά πόσο ακροβασία συνιστά κάτι τέτοιο ειδικά αν έχεις και ελάχιστη τσίπα, μπέσα και φιλότιμο απέναντι σε ολους τους συναδελφους-διαγωνιζομενους. Και γενικά μουσικούς διαγωνισμούς δε γουστάρω με την καμία. Απο - δε θυμαμαι κι εγω ποσα τραγουδια- που ακουσαμε σε ενα απογευμα ως το βραδυ αργα εγινε η επιλογη ενος αριθμου- παλι δε θυμαμαι ποσων- τραγουδιων για τον ημιτελικο. Επειδή πολλά διάβασα και στο ρεμπέτικο φόρουμ στο λινκ που πιο πάνω ανέβασε ο φίλος, να πω απλώς ότι ο καθένας μας έβαζε κρυφά έναν αριθμό από 0 ως 20 σε καθε τραγουδι ξεχωριστα, χωρις να γνωριζουμε ονοματα συντελεστων κλπ! Από αυτα εβγαινε ο μεσος ορος για καθενα. Συνεβη σε καποια να χω βαλει 20 (και με τονο μαλιστα) και να πανε ακλαυτα. Ενα απο αυτα ηταν και του Δημήτρη. Συνηθως δεν αποκαλυπτω ,δεν υπαρχει λογος παλι, αλλα διαβασα κατι παπαριες για μενανε και υποτροπίασα. Ούτε ζητάω να ακούσω "μπράβο μεγάλε" και λοιπά... Αδιαφορώ παντελώς. Την αλήθεια γουστάρω μόνο και δή να λέγεται! Πίκινε με γνώρισες - έστω και ελάχιστα- και πιστεύω κράτησες τι άτομο είμαι. Εφόσον, λοιπόν, τα αποτελέσματα βγαίνανε από το μέσο όρο 5 ατόμων ΑΣΧΕΤΩΝ στα γούστα μεταξύ τους, τότε απλά θεωρώ υπεραπλουστευμένα τα όσα λέγονται. Να έκανα κανένα πραξικόπημα δηλαδή; Η κάθε άποψη σεβαστή! Λήξις! Στον ημιτελικό ίδια ακριβώς διαδικασία, απλά με βαθμούς από το 0 ως το 10. Στον τελικό εξίσου, με τη συμμετοχή μιας βασικής κριτικής επιτροπής από 3 άτομα πιο έμπειρα από μας. Κι αν έπαιρνα ποτέ γραμμή από κάθε εταιρεία ή άτομο να κάνω το γούστο του να με φτύνατε ρε κατάμουτρα. Αυτό με τσίτωσε και γράφω τούτες τις αράδες. Μπορεί να χω χίλια δυο κακά πάνω μου, αλλά τσάτσος δεν θα γίνω ποτέ. Όσοι με γνωρίζουν προσωπικά το ξέρουν. Οι υπόλοιποι που είπανε το μακρύ και το κοντό τους ας με γνωρίσουν. Έχει τεράστια διαφορά. Δεν έχω να πω τίποτα άλλο (ίσα ίσα νομίζω πως ξέφυγα λίγο στην πορεία), αν μετήλθον κάποιας ασέμνου λέξης ζητώ συγνώμη Πίκινε! Να περνάτε όμορφα και να δημιουργείτε! Σημείωση: Ο τόνος μου δεν είναι οργισμένος, προς αποφυγήν στρεβλώσεων και παραξηγήσεων, που είναι και της μοδός! ;)
Τα σέβη μου :-)
Παρίνης
Παρίνη σε χαιρετώ!
ΔιαγραφήΧάρηκα που τουλάχιστον η δημοσίευση έγινε αφορμή να τα ξαναπούμε, χαθήκαμε εδώ και καιρό!
Σε καμμιά περίπτωση δεν εξέλαβα το ύφος σου σαν „αρνητικό“, ίσα-ίσα επειδή ακριβώς σε γνώρισα κι από κοντά, ως σκηνική παρουσία αλλά κυρίως ως άνθρωπο.
Τώρα, σε ό,τι αφορά το σκέλος Δημήτρης Ν. και το τραγούδι του, δεν δικαιούμαι να σχολιάσω, είναι τα δικά του χωράφια...δέ σου κρύβω πάντως, πως όταν μου διηγήθηκε προσωπικά ότι σκοπεύει να στείλει τραγούδι σε διαγωνισμό (ούτε ασχολήθηκα ποιός είναι αυτός), του εξέθεσα τις απόψεις μου (τις διαβάζεις και πάνω).
Δε αμφέβαλλα ότι -πέρα από καλός εκτελεστής, μή τα ξαναλέμε!- είσαι σταθερός εκτιμητής του λαϊκού τραγουδιού (γιατί κακά τα ψέμματα: να προσδοκώ κάτι τέτοιο από έναν συνάδελφό σου...καθηγητή της τζαζ ή έναν ψάλτη...).
Απλά με ξένισε το γεγονός, ότι σ’ έναν δήμο με παράδοση (το γράφω και πάνω), η διοργάνωση απέπεμψε (σχεδόν) πλήρως το λαϊκό στοιχείο. Θυμάσαι μήπως -εκ των έσω, κι αν δεν δημιουργεί πρόβλημα στα επαγγελματικά σου- πόσες περίπου και τί είδους ήταν οι λαϊκές συμμετοχές (π.χ. ζεϊμπέκικα, συρτά με κλαρίνα κ.λ.);
Ο χώρος μου είναι πάντα ανοιχτός!
Φιλικότατα,
Πίκινος
Γεια σου και πάλι Πίκινε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαφώς και θυμάμαι και σαφέστατα δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα στα επαγγελματικά μου! Άλλωστε δεν αποκαλύπτω τίποτα επτασφράγιστο, απλώς θα σου πω ότι από όλες τις συμμετοχές τα περισσότερα τραγούδια ήταν σε πιο ποπ φάση!Όσον αφορά την παράδοση, μη φανταστείς πως είχε πολλή συμμετοχή. Υπήρχανε μερικά αξιόλογα ρεμπετοφανή, λίγα πιο πολλά πιο "έντεχνα" (αυτός ο όρος μου χει κάτσει σαν αγάνα από παλαμίδα στο λαιμό)
και 2-3 σκυλάδικα που πήρανε (από μένανε) κάτι κουλούρια με σουσάμι, μόνο και μόνο επειδή μου φέρνει αναγούλα ο σικέ ψευτοκαψούρικος στίχος. Κλαρίνο δε θυμάμαι να ακούστηκε πάντως! Και από τα πιο "ρεμπετικα-λαικά" τα περισσότερα ήταν κάτι χασάπικα να σε τρώει η ντάγκλα απ την κορφή ως τα νύχια! Αναφέρομαι στα αρχικά όλα όλα τραγούδια έτσι; Κι εγώ είμαι ανοιχτός σε πάσα κριτική περί της μουσικής μου ποιότητας, ακόμα κι αν ακούσω μπινελίκια! Εκεί δε μπορώ να πω τίποτα! Είναι γνώμες και είναι σεβαστές, όσο κι αν ενίοτε πονάνε! Εκεί, όμως, που αφήνονται υπόνοιες για κάτι που δεν ισχύει όσον αφορά θέματα τιμής, αξιοπρέπειας κλπ , εκεί παίρνω το λόγο προς αποκατάσταση της αλήθειας και του δικαίου! Πραγματικά, ρε Θανάση, στο λέω μπέσα, ούτε κατά διάνοια δεν υπήρξε κοινή γραμμή από την επιτροπή! Το είπα και πιο πάνω: αν ποτέ ένιωθα πως καταστρατηγείται το αναφείρετο δικαίωμα της γνώμης μου θα παιρνα τον πούλο παραμάσχαλα! Να περνάς όμορφα αδερφέ!
υγ: δεν ξέρω αν στο ειχα πει παλιότερα, αλλά έχω κι εγώ το σπόρο μου εδώ και 15 μήνες! Τον Αρίωνα! Καλωσόρισα στο κλαμπ ;)
Με τιμή
Παρίνης